دنیای کاشت و کشت

در این وبلاگ ما بهترین آموزش هارو آپلود می کنیم

دنیای کاشت و کشت

در این وبلاگ ما بهترین آموزش هارو آپلود می کنیم

انواع سازه های ساختمانی

هستند! ما آنها را هر روز می بینیم، در حالی که رانندگی می کنیم یا پیاده روی می کنیم تا جایی که باید برویم. با این حال، هر چند وقت یکبار همه ما به هر یک از جزئیات خود ساختارها توجه می کنیم؟ آیا تا به حال فکر کرده ایم که ساختمان ها از چه ساخته شده اند؟ ساخت از ابتدا تا انتها چقدر طول کشید؟ یا تعجب می کنم که در داخل چگونه به نظر می رسد؟
اغلب اوقات، پاسخ به این سؤالات منفی است، زیرا ما آنقدر درگیر جنبه‌های دیگر زندگی خود هستیم که نمی‌توانیم زمانی برای مراقبت یا تعجب داشته باشیم. با این حال، مهم است که همه ما انواع اصلی سازه های ساختمانی را بشناسیم، حتی اگر به سختی از این دانش استفاده کنیم مگر اینکه در زمینه ساخت و ساز باشیم.

هنگامی که شخصی در تلاش است تا تعیین کند که چه نوع ساختار ساختمانی را می خواهد، اغلب از خود سؤالات خاصی می پرسد. این سوالات شامل موارد زیر است:

  • هدف از ساختار چیست؟ – پاسخ به این سوال در ابتدا دلیل ساخت سازه و همچنین نحوه استفاده از آن را به شما می دهد.
  • اندازه سازه چقدر است؟ - دانستن اندازه سازه مهم است زیرا به شما امکان می دهد مطابق با موادی که می خواهید یا نیاز دارید برنامه ریزی کنید.
  • آیا محدودیت های باربری وجود دارد؟ - هر چه ساختمان بلندتر باشد، محدودیت های تحمل بار بیشتری ممکن است وجود داشته باشد. این اطلاعات زودتر از دیرتر مورد نیاز است، بنابراین می توان به مسائل و تغییرات مناسب رسیدگی کرد.
  • آیا عوامل محیطی برای در نظر گرفتن وجود دارد؟ – امروزه همه می خواهند دوستدار محیط زیست باشند، که خبر خوبی است. این سوال به شما این امکان را می دهد که قبل از فرآیند ساخت و ساز مشکلات احتمالی را ببینید و تغییرات لازم را قبل از شروع کار انجام دهید.
  • ساختمان چقدر باید تکمیل شود؟ - برخی از مردم می خواهند ساختمان هایشان سریعتر از دیگران ساخته شود، بنابراین ممکن است نیاز باشد که نوع ساختمان متفاوتی انتخاب شود تا نتایج مورد نظر به دست آید.
  • هزینه مواد چقدر است؟ - هزینه مصالح مورد استفاده ممکن است باعث شود که نوع ساختمان متفاوتی را نسبت به نوع دیگری انتخاب کنید.

در زیر به برخی از سازه های ساختمانی که در زمینه ساخت و ساز یافت می شوند اشاره می کنیم:

1. قاب چوبی

ساختمان‌های اسکلت چوبی سال‌هاست که وجود داشته‌اند و در واقع این نوع سازه‌های ساختمان قدیمی‌ترین آنهاست. همچنین نوعی است که بیشترین استفاده را در همه جای دنیا دارد. این سازه های ساختمانی به طور کامل از چوبی ساخته شده اند که بریده شده و سپس در محل کنار هم قرار می گیرند. این بدان معناست که کارگران، ناودانی‌ها، صفحات، تیرچه‌ها و تیرچه‌ها را بر اساس نیاز می‌برند و قبل از نصب دیوار خشک، پانل‌ها و همه مواد دیگر در جای خود قرار می‌دهند.

مزایای سازه های ساختمانی با اسکلت چوبی این است که مواد تجدیدپذیر هستند، هزینه نسبتاً پایین است و می توان آنها را با استفاده از ابزارهای اولیه ساختمانی به سرعت نصب کرد. البته معایبی نیز دارد که شامل قابل اشتعال بودن سازه، در معرض خرابی ناشی از عناصر و عدم استحکام کافی برای مقاومت در برابر بادهای ناشی از طوفان و گردباد است.

2. فولاد سبک سنج

فولاد برای ساخت و ساز برخی ساختمان ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا باعث می شود ساختمان ها بسیار سریعتر ساخته شوند. همه مواد آماده به محل کار می رسند، بنابراین پس از شروع ساخت و ساز هرگز نیازی به برش نیست. تمام تیرها، تیرچه ها، ناودانی ها و صفحات از فولاد ساخته شده اند. هر قطعه فولادی توسط یک پوشش گالوانیزه محافظت می شود و از آن در برابر عناصر محافظت می کند. در حال حاضر، این ماده در ساختمان های تجاری بیشتری یافت می شود، اما برخی از صاحبان خانه ها ترجیح می دهند خانه های خود را نیز با آن بسازند.

هنگامی که شما فولاد سبک سنج را برای سازه ساختمان در نظر می گیرید، خواهید دید که مزایای زیادی دارد. برخی از این موارد عبارتند از: استحکام بالا در مقایسه با وزن ساختمان، هزینه کم برای ساخت و قابلیت ساخت سریع.

این ماده در برابر شعله نیز مقاوم است، بنابراین هرگز نگران آتش گرفتن آن نخواهید بود. نقطه ضعف فولاد سبک سنج این است که اگر نیاز به تنظیماتی در محل باشد، ابزار مورد نیاز ابزار ساخت و ساز روزمره نیستند. برای ساخت با این ماده به ابزارهای مخصوص برش و بست نیاز است.


3. قاب فولادی

یک قاب فولادی کمی متفاوت از فولاد گیج سبک است، زیرا بسیار قوی تر است و معمولاً برای ساختمان های بزرگتر استفاده می شود. این نوع سازه های ساختمانی از ستون ها و خرپاهای فولادی ساخته می شوند که به راحتی سقف ها و کف های بزرگتر را نگه می دارند. این مورد را در بسیاری از ارتفاعات مشاهده خواهید کرد، زیرا آسان است که مواد را با استفاده از جرثقیل بالا ببرید قبل از اینکه همه آنها را به سرعت جوش دهید.

از مزایای قاب فولادی می توان به قوی بودن، انعطاف پذیری در هنگام مونتاژ، جوش آسان برای ساخت سریعتر ساختمان و همه اجزای آن به راحتی در دسترس است. این ماده برای مناطقی که مستعد طوفان و گردباد هستند عالی است و می‌توان آن را به راحتی بازیافت کرد و در آینده دوباره استفاده کرد. از معایب آن می توان به خوردگی در مناطقی که رطوبت بالا وجود دارد و این واقعیت که ماده در دماهای بالاتر از پانصد درجه استحکام خود را از دست می دهد، اشاره کرد.

4. اسکلت بتنی

ساختمان های بلند و گاراژهای پارکینگ معمولاً با استفاده از اسکلت بتنی ساخته می شوند زیرا از بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر قوی تر است. در ساخت اسکلت بتنی از ستون‌های بتنی مسلح و همچنین دال‌های بتنی و تیرهای بتنی برای ساخت سازه پشتیبانی ساختمان استفاده می‌شود. بیشتر بتن مسلح به راحتی در دسترس است، اما اگر نیاز به ریخته‌گری در محل ساخت و ساز باشد، می‌تواند فرآیندی زمان‌بر باشد. متأسفانه، سازه های ساختمانی اغلب نیاز دارند که اجزای بتنی در محل ریخته شوند. این بدان معناست که به دلیل فرآیند پخت، تکمیل آن بیشتر طول می کشد.

مزایای ساختار ساختمان اسکلت بتنی این است که می تواند از فولاد بازیافتی برای بخش های فولادی تقویت شده استفاده کند. بتن همچنین می تواند به صورت محلی تهیه شود و تقریباً به هر شکلی که مورد نظر باشد، درآورد. همانطور که در بالا ذکر شد، این می تواند یک فرآیند زمان بر باشد، به علاوه اگر ساختمان در منطقه ای مستعد زلزله باشد، بتن ممکن است نیاز به مهندسی اساسی داشته باشد.

5. از پیش مهندسی شده

گاهی اوقات، بهترین سازه ساختمان از قبل مهندسی شده است، زیرا به سرعت با هم ترکیب می شود و شما می توانید زودتر از آنچه فکر می کردید شروع به استفاده از آن کنید. اغلب اوقات، می توانید ساختمان را مطابق با مشخصات خود طراحی کنید و سپس قطعات ساخته شده و در کنار هم قرار می گیرند تا به محل ساخت و ساز ارسال شوند.

مزایای پیش مهندسی این است که آنها به سرعت در کنار هم قرار می گیرند، قوی هستند و به راحتی قابل شخصی سازی هستند. متأسفانه گران‌تر از سایر انواع ساختمان‌ها هستند و شما باید طرح خود را در یک شکل مربع یا مستطیل نگه دارید.

اکنون که انواع مختلف سازه های ساختمانی در ساخت و ساز را می شناسید، به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که در آینده از کدام یک برای خانه، کسب و کار یا سایر ساختمان های مورد نیاز خود استفاده کنید. بهترین بخش این است که شما حتی می توانید برخی از این سازه های ساختمانی را با هم ترکیب کنید تا ساختمانی داشته باشید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد